KUNSTENAARS EN HUN WERK

Gea Lamme, woont en werkt in Kortenhoef . Ze werkt met acrylverf omdat ze haar werk in transparante lagen opbouw, iedere laag voegt iets toe en de laag eronder schemert er nog doorheen en daardoor krijgt het wat meer diepte en wat meer leven. In dit schilderij, waarvan het origineel in het restaurant Rosa’s Cantina hangt, gaat het over vrijheid, verlangen naar vrijheid. De gebouwen aan weerskanten, de flatgebouwen, die geven het volle aan, het opgehokte, het dicht bij elkaar zitten, het benauwende. Prikkeldraad, dat is ook nog eens hetgeen dat gevangenschap versterkt. Het originele doek hangt in het restaurant. Ben je nieuwsgierig geworden naar mijn werk? Kijk dan op mijn website: www.ateliergeertje.nl.

Henk Ravenhorst noemt zichtzelf een laatbloeikunstenaar. Daagt de kijker uit om langer naar een kunstwerk te kijken. Zo is zijn schilderij Torso van een dame gemaakt met een paletmes, opgebouwd uit acrylverf, porseleinklei, pastelkrijt, Oost Indisch inkt en afgewerkt met vernis.

Benieuwd naar mijn werk, bezoek mijn website: http://www.hnkrgigsandpics.com/artwork

Tuinornamenten van Hilde de Rooij. Ze maakt er ongeveer twintig per jaar en ze zijn allemaal anders. Ze zijn gemaakt van flessenglas en glazen stukken die ik bij de kringloop vind. Dat kunnen vaasjes, schaaltjes of bordjes zijn. Het technische stukje doet mijn man. En ook het boren van alle gaten, dus hij heeft er ook nog wel wat werk mee. Omdat het losse stapelingen zijn, kan er altijd eens een elementje vervangen worden, mocht dat nodig zijn. De website bezoeken: www.:breekbaarlicht.nl

Gaetan Dirven woont in Kortenhoef. Sinds het begin van 1988 hij zich bezig met het bewerken van video’s in opdracht voornamelijk voor een omroep en deze opdrachten bestaan ook vaak uit het maken van zogenaamde infographics, een ander woord is beeldtaal. En hierbij is het Jeugdjournaal een van zijn belangrijkste opdrachtgevers. Het werk dat je hier ziet, is gemaakt tijdens de lockdown. Als alle kunstenaars zich min of meer opgesloten voelen en beperkt in hun vrijheid. Een kunstenaar, in dit geval Ingrid, kruipt uit de put en reikt haar hand naar de vrijheid. De opnames van deze video zijn gemaakt eind van de zomer, op het speelplein van de Regenboogschool in Kortenhoef. Daar ligt een kunststof rioolpijp, die wordt door de kinderen gebruikt als speelbuis. Bij deze opnames is de camera aan het eind van de buis opgesteld en aan de andere kant van de pijp is een lamp opgesteld, die heeft gezorgd voor een bepaalde hoeveelheid licht, die later bewerkt is.
Meer weten, kijk op mijn website: www.gaetano.nl

Renée beekmans werkt meer dan 35 jaar als make-up artist voor film, tv en fotografie. Tijdens haar opleiding Special effects make-up heeft ze al kennisgemaakt met de techniek ‘lifecasting’. “Ik maak mensen mooi, en soms expres lelijk, wanneer dit voor een rol of optreden nodig is. Persoonlijk ben ik mijn hele leven lang al gefascineerd door realistische beelden van mensen, hun verhaal en hun uitstraling. Als beeldend kunstenaar en make-up artist komt voor mij alles samen en in balans met mijn beeldenmakerij” vertelt ze in tijdens haar interview. Vrijheid en mensenrechten liggen mij zeer aan het hart. In dit beeld ‘Only human’ wordt een gedeelte van het lichaam, het torso waar het hart in huist, op handen gedragen. Ofwel: je bent wie je bent, en dat is goed zoals het is. De mond staat voor vrijheid van meningsuiting, waar de twee ondergelegen handen nuance aan geven. Alles mag gezegd, met respect voor elkaar. Kunst is een uitingsvorm waarin je totaal vrij kunt zijn in je creaties en denken. Muziek hoort daar voor mij ook bij, omdat dat een rode draad in mijn leven is. Dit beeld is gemaakt van acrylhars met verschillende technieken, gebronsd afgewerkt en geplaatst op een stuk uit de vrije natuur. Ik wens jullie veel fantasie, kijkplezier én vrijheid toe! geïnteresseerd, kijk op mijn website: www.reneebeekmans.nl

Anet Kazemier over haar kunstwerk dansen. Voor mij is vrijheid vooral ook dat je mag zijn wie je bent of wie je graag wil zijn. Je uiten op je eigen manier zonder dat iemand tegen je zegt dat het niet mag of kan, of dat het anders moet, of helemaal niet. Vrij zijn, jezelf zijn, laten zien wie je bent, doen en laten op je eigen manier, dat is voor mij vrijheid. Ik heb gekozen voor dansen als uitingsvorm van de vrijheid. Dansen is een vorm van expressie waarbij je jezelf kunt uiten: een verhaal vertellen en daardoor mensen raken, maar ook gewoon lekker uit je dak gaan, ontspannen, je goed voelen. Deze figuren, of ballerina’s, zijn gemaakt van kippengaas. Een vrij ongebruikelijk materiaal om mee te werken, en het wordt doorgaans gebruikt om juist dingen op of af te sluiten, maar daardoor voor mij juist weer een uitdaging om er iets moois en elegants, bijna fragiels, van te maken. Meer weten over mijn werk, kijk dan op mijn website: www.anetkazemier.nl

Peter van den Akker vertelt over zijn kunstwerk 52 dialogen.
Bij het beeld ’52 dialogen’ van zwart gepoedercoat staal, laat ik het staal doorbreken met silhouetten van 52 verschillende gezichten. Het levert bijzondere doorzichten met vele invalshoeken op, maar ook kwetsbaarheid gevat in hard staal. Vanuit verschillende invalshoeken onderzoek ik mensen in allerlei gedaantes en uitdrukkingen.De 52 verschillende gezichten communiceren met elkaar. Of kijken ze langs elkaar heen? In deze huidige tijd vragen veel mensen zich af: wat is vrijheid?

Uit een krantenartikel een citaat van Liv Ullmann: Er zijn steeds meer communicatiemiddelen, maar tot wat voor contacten leiden die? Een kleine machine in je hand, brengt je niet dichter bij een ander mens. Voor mij zegt het meer over de disconnectie dan over connectie.

Wil je meer weten over het werk van Peter van den Akker kijk op zijn website: www.petervandenakker.nl

Mijn naam is Johanna Kessler. Ik ben beeldmaker en fotograaf en woon en werk in ‘s-Graveland. De tekst op mijn foto, hier bij het bruggetje, komt uit een gedicht: ‘Every day you play with the light of the universe’. De foto maakte ik in een verloren ogenblik. Ik moest op iemand wachten, toen plotseling mijn oog naar het licht van de donkere dreigende avondlucht werd getrokken. De raadselachtige speelse lichtballen en lichtstrepen zorgden voor een bijna buitenaardse dimensie. Licht onttrekt zich grotendeels aan onze invloed. Zonder licht geen leven en zonder licht ook geen fotografie. Als fotograaf geniet ik de vrijheid om zo’n vluchtig lichtmoment vast te leggen, met het licht te spelen en ermee te doen wat mij goeddunkt. Vrijheid en verantwoordelijkheid zijn onlosmakelijk verbonden. Toen mij de mogelijkheid werd geboden aan het Licht- en Kunstfestival mee te doen, dacht ik onmiddellijk aan deze foto, en gelijk daarna aan de dichtregel die ik ooit in Havana op een graffiti muurschildering tegenkwam. Hij ging nooit meer uit mijn hoofd. De dichtregel gaat over het besef dat ons menselijk bestaan, een groots en wonderlijk gegeven, in ons omringend universum is. Ik ben blij de foto en dichtregel voor dit festival bij elkaar te hebben gebracht. nieuwsgierig geworden, kijk op haar website: www.johannakessler.nl

Zwerfkeien van Joost Zwagerman. Beeldend kunstenaar en werk sinds 1996 met staal. Hij zegt het volgende over zijn werk; “Mijn stijl kan je het beste omschrijven als ‘hedendaags monumentaal’. Ik denk altijd in vormen. Overal waar ik kijk, zie ik samenhang in lijnen, en daarmee creëer ik de beelden in mijn hoofd. Ik sla ze op en pas ze later toe. Eerst maak ik altijd een schaalmodel, en kijk of er een samenspel tussen lucht en landschap. De zwerfkeien heb ik in 2016 gemaakt. Keien, gevormd door een zwerftocht door de natuur. Ze staan symbool voor puur en sterk. Maar ook soms breekbaar. Dit geldt ook voor mensen. Alles wat op ons pad komt, vormt ons. Het kan butsen of polijsten. Ik ben me meer bewust geworden hoe deze balans ons vormt. Zelf neem ik ook steeds meer vrijheid om een kritische engagement te uiten in mijn werk”. Hij nodigt je graag uit om een afspraak te maken om een kijkje te nemen in zijn werkplaats. www.fe-plus.nl

Juul Rameau vertelt over haar Magical Bloom.
“Een bloem start als een knop. Groeit en groeit tot de kelk van een bloem zich opent als een magistraal moment van vrijheid. De bloei duurt maar kort. Het is een uitdaging om vast te leggen wat er is voordat het verval intreedt. ‘Magical Bloom’ is een sculptuur van cortenstalen buizen. Het object verrijkt zijn omgeving overdag en de geïntegreerde verlichting veroorzaakt verrassende effecten en creëert ‘s nachts een nieuwe ruimte. Om onze verbondenheid met de natuur te versterken, en onze leefomgeving te verrijken, creëer ik robuuste, sierlijke en organisch ogende kunstwerken en producten van veelal cortenstaal in diverse afmetingen. Ze vinden hun plaats in de openbare ruimte bij organisaties en bij particulieren. Mijn ontwerpen zijn tijdloze momenten uitgedrukt in verschillende vormentaal. De natuur oogt zacht, maar is taai en duurzaam. Zij geeft mij een onbedwingbare passie om te creëren. Een fysiek gevecht om dat wat vergaat vast te leggen in robuust materiaal. Zo ontstaan autonome kunstwerken veelal van geroest metaal en daarnaast meer conceptueel werk in opdracht, met uitstapjes naar productontwerp”. Ik wil mensen verbinden, zegt ze, met de natuur door de fysieke leefomgeving te verrijken met objecten en installaties die ons verbinden met de natuur. Ik wil de toeschouwer laten kijken met de ogen van een ontdekkingsreiziger, met de verwondering en hernieuwd respect voor de natuurlijke wereld om zich heen. Als je naar mijn werken kijkt, treedt het biophilia-effect in werking. Je gaat in je onderbewuste graven naar herinneringen in de natuur, waarin de patronen voorkomen. Terug naar die geluksmomentjes, bijvoorbeeld in het bos, op het strand, of in de bergen. En dat zorgt voor ontspanning. Kijk van dichtbij, dan opent zich een heel nieuw landschap. Meer weten over Juul Rameau kijk op aan website: www.juulrameau.com

Als ik over een drempel rijd, rammelen de gevonden schatten achterin mijn auto. Ik ben Marianne den Hartog en kom net van de vlooienmarkt in Brussel. De geur van oud porselein kruipt in mijn neusgaten. Porselein is vorstbestendig, net als glas, en deze materialen zijn gebruikt voor het beeld waar u nu naar kijkt. De maten hiervoor ontstonden langzaam in mijn hoofd, de vleugels zijn gemaakt van gebreid koperdraad, en bij veel wind wiegen de vleugels zachtjes heen en weer, en bij vochtig weer glinstert het glas intenser. Laatst vroeg iemand: je weet toch wel zeker dat ze niet meer leeft? Trots ben ik dat ze op het Lichtfestival mag staan in Loosdrecht, waar ik als kind leerde zeilen. Ik wens u veel kijkplezier. Kijk voor meer informatie op Marianne haar website: www.mariannedenhartog.nl

Marieke de Jong is professioneel beeldend kunstenaar, gevormd door diverse leermeesters. Ze schildert en maak beelden in brons en in epoxy. In haar schilderijen herken je de rust en de ruimte, de vrijheid die ze in haar jonge jaren, opgroeiend in Friesland, zo ervaren heeft. Haar beelden tonen daarentegen vaak een verstilde beweging. “Ik verwonder graag mensen, en wil het gevoel vertalen dat alles kan: een illusie werkelijkheid maken”, vertelt Marieke. Het beeld ‘Go’ is een duikster, vastgelegd op het moment net voordat ze het water in duikt. Nog net verbonden aan het startblok, opperste kracht en concentratie, vormgegeven in een zeer transparante epoxy. Hiermee versterk ze de illusie dat, mocht ze het water raken, dan lost ze op. Ze verdwijnt, ze wordt één met het water, en is voor altijd vrij. Kijk voor meer werk van Marieke de Jong op haar website: www.mariekedejong.nl

Tuari Studio laat een aantal objecten zien in de vorm van een surfboard uit de serie “Beyond the Surface”. Surfen is een spel met wisselende elementen, de vrijheid van verkennen zonder voorop gezet doel en het geeft een diepe verbondenheid met de natuur. De verschillende ontwerpen sluiten hierbij aan in een vrije beeldtaal van beweging, vorm en structuur. Yolande Alberdingk Thijm en Eliane Willeumier, beeldend kunstenaars en moeder en dochter zijn in 2012 gestart met Tuari Studio om hun creatieve vaardigheden en ideeën samen te voegen. Beelden uit de natuur spelen een grote rol in het creatieve proces. Meer weten kijk op hun website: www.tuari.nl/beyond-the-surface.

Hanke Wiegrand over haar kunstwerk ‘Vrij mens’ is een belevingsconcept vrijheid, voor ieder mens anders. De reis in het leven, de redenen waarom je doet, en denkt zoals je doet… wat maakt jou een vrij mens? Het mens zijn, en het zoeken naar verbinding met elkaar, de verbinding met ons aardse leven en het ontastbare. Het ontastbare, dat we misschien ook wel het spirituele leven zouden kunnen noemen, vrijheid of drijfveer in de wetenschap, vliegen als een vogel, zo vrij te zijn als een vogel. Voor de ene mens is het een geestelijk leven, zoekend naar antwoorden hoe je als mens zo vrij mogelijk zou kunnen zijn. Voor de andere mens zijn het de aardse middelen, het kapitaal, de goederen, het uiterlijk vertoon, het middel om de vrijheid zichtbaar te laten zien en te beleven. Is vrijheid iets wat we ons inbeelden, een woord om naar te streven, een handeling om vrijheid te nemen of om vrijheid te geven, om in vrijheid te zijn.

Dit kunstobject is gemaakt van epoxy en ongeveer 220 centimeter hoog. Het is gemaakt van hoogwaardige bio epoxyhars en voldoet aan de kwaliteits- en duurzaamheidskenmerken. Mocht u meer willen weten over mijn werk, kijk dan eens op de website www.hankewiegand.com.